Tworzenie własnej marki ekskluzywnej bielizny damskiej – cz.1

Budowa marki ekskluzywnej bielizny damskiej
Jeśli chcesz to udostępnij :-)

Rozpoczynam tworzenie własnej marki ekskluzywnej bielizny damskiej. Brzmi ciekawie prawda? Fakt jest taki, że każdy może założyć firmę zajmującą się produkcją odzieży czy bielizny. Problem zaczyna się wtedy, kiedy produkty zamiast do Klientów, trafiają do magazynu i firma nie przynosi zysków tylko straty. No ale zawsze można się chwalić tytułem producenta odzieży czy bielizny, a fakt że się ona wcale nie sprzedaje trzeba przemilczeć 🙂

Jeśli chodzi o mnie to nie zamierzam milczeć, tylko pokazać Ci drogę od pomysłu do powstania pierwszego produktu i jego sprzedaży. Niewykluczone, że biznes okaże się totalną porażką i poza ciekawym doświadczeniem, przyniesie tylko straty finansowe. Czas pokaże w którą stronę pójdzie RIKONA (tak będzie nazywać się marka ekskluzywnej bielizny). To co? Zaczynamy?

Dlaczego ekskluzywna damska bielizna?

Na przykładzie bielizny będę mógł najlepiej zaprezentować unikalność i ekskluzywność marki. Bielizna która powstanie będzie w oparciu wyłącznie o kolorystykę moich kotów: Rico i Xeny (stąd nazwa firmy RIKONA). Przykładowo projekt skarpetek powstanie w oparciu o kolory prawej tylnej łapy Xeny:

Skarpetki Xena

Nie wiem jak wyjdzie przeniesienie rzeczywistości na materiał, ale to już pozostawiam projektantowi do rozgryzienia i szwalni do uszycia. Każdy produkt opatrzony logiem RIKONA będzie inspirowany kocią naturą. Tylko co sprawi, że marka RIKONA będzie ekskluzywna i unikalna:

  1. Limitowana ilość produktów – Każdy produkt będzie dostępny tylko w określonej wcześniej ilości. Późniejszy zakup tego samego produktu będzie możliwy wyłącznie przez te osoby, które zakupiły go wcześniej i to w zależności od stanu magazynowego.
  2. Certyfikat autentyczności – Do każdego zakupu zostanie dołączony certyfikat potwierdzający, że jest to oryginalny produkt marki RIKONA.
  3. 10% zysków z firmy będzie przeznaczanych co miesiąc na pomoc dla zwierząt (W tym opiekę nad lwami/tygrysami w Zoo). – Produkty inspirowane zwierzętami zobowiązują do odwdzięczenia się, a więc każdy kto kupi produkty, pomoże zwierzętom.
  4. Opakowanie – Moment otwarcia w domu produktu będzie uświadamiał Klienta, że kupił ekskluzywny produkt, którym może pochwalić się ograniczona liczba osób.

To w połączeniu z pięknie prezentującą się i wygodną bielizną sprawi, że marka RIKONA będzie kojarzona z ekskluzywnością i elegancją – Takie jest założenie, a czy efekt zostanie osiągnięty przekonamy się z czasem. Nie ja pierwszy próbuję zaistnieć w świecie bielizny i z pewnością nie ostatni.

Jak sprawdzić pomysł z ekskluzywną bielizną?

Jeszcze nim powstał pierwszy projekt bielizny, dobrze jest poznać opinię potencjalnych Klientów czy osób, które mają więcej doświadczenia w tej branży niż ja. Nie ma co się bać, że ktoś ukradnie Ci pomysł, bo szansa na to jest bliska zeru. Taka wstępna weryfikacja pomysłu niesie ze sobą dużo korzyści, które zwiększają szansę powodzenia biznesu:

  • Pojawiły się opinie że pomysł jest zły: Część osób myślała, że bielizna będzie wyglądać jak kocia sierść, a nie że będzie stosowany normalny materiał.
  • Część osób uważa, że pomysł jest dobry (przeważnie są to osoby posiadające zwierzęta) i podoba im się inicjatywa z przekazaniem 10% zysku na pomoc zwierząt.
  • Zainteresowanie pomysłem: Zarówno osoby mało przekonane do pomysłu jak i te którym się on podoba, chcą zobaczyć gotowy produkt.

Tym prostym sposobem zrobiłem pierwszy krok w budowaniu świadomości marki. Nie mam jeszcze nawet gotowego projektu bielizny, a już część osób wie że taka marka jak RIKONA powstaje i chce zobaczyć gotowy produkt 🙂 . Budowanie napięcia przed ukazaniem produktów pozwoli mi w momencie jak produkt zostanie stworzony, ocenić czy jest sens szycia bielizny i w jakiej ilości.

Pozyskanie pierwszych Klientów

Najpierw podzieliłem się pomysłem na biznes. Później podzielę się wizualizacją projektu prosząc o opinię i sugestie. Na samym końcu we wszystkich miejscach w których się udzielałem zostanie pokazany gotowy produkt do finalnej oceny. Zakładając, że wykonana bielizna będzie wygodna i ładnie się prezentowała, pozostaje najtrudniejsza kwestia czyli sprzedaż.

W tym momencie będę już znał koszt uszycia bielizny przez szwalnię oraz minimalny nakład danej rozmiarówki. Muszę brać pod uwagę dodatkowe koszty związane z opakowaniem, transportem i ewentualne zwroty przez Klientów. Poznanie finalnej ceny, pozwoli mi oszacować cenę zakupu przez Klienta danej bielizny.

Moimi pierwszymi Klientami mogą (i zapewne zostaną) osoby towarzyszące mi od pomysłu poprzez wizualizację do powstania rzeczywistego produktu. W początkowym etapie zarobek nie jest tyle istotny, co zwiększenie świadomości marki i dotarcie do większego grona Klientów. Dlatego jeśli koszt produkcji biustonosza + opakowanie + dostarczenie produktu wyniesie przykładowo 80 zł brutto, to pierwsi Klienci będą mogli kupić biustonosz za 160 zł brutto (50% ostatecznej ceny produktu).

Z jednej strony jest to podziękowanie za cenne rady i wsparcie przy powstaniu produktu. Z drugiej liczę, że pierwsi Klienci odwdzięczą się poprzez zareklamowanie produktów. O kolejnych krokach marketingowych dowiesz się w etapie drugim budowania marki ekskluzywnej bielizny damskiej, bo w tym momencie istotny problem do rozwiązania to

Długi czas oczekiwania na ekskluzywną bieliznę damską

Nikt nie lubi czekać. Jesteśmy przyzwyczajeni, że zakupiony produkt maksymalnie kilka dni później trafia w nasze ręce. Od momentu zamówienia do wykonania przez szwalnię produktu i jego dostarczenia do Klientki może minąć nawet kilka/kilkanaście tygodni. Z jednej strony – Ekskluzywny i limitowany produkt. Z drugiej – Spora część klientek, nie będzie chciała czekać tak długo na zamówienie.

Długo myślałem nad rozwiązaniem tego problemu. Być może sprawi to, że firma będzie znacznie wolniej się rozwijać, ale na początku długi czas oczekiwania na dostarczenie produktu będzie nieunikniony. Muszę tę wadę, zamienić w zaletę przy jednoczesnym liczeniu na wyrozumiałość Klientek. Wolę zarobić mniej niż doprowadzić do dużych strat finansowych.

Na pewno nie chcę ograniczać się do najpopularniejszych rozmiarów. Każda kobieta ma mieć możliwość zakupu bielizny marki RIKONA bez względu na wielkość biustu czy szerokość bioder. Pozostaje mi liczyć, że czas oczekiwania zostanie w pełni zrekompensowany jakością i prezentacją zakupionych produktów.

Aktualne koszty:

Zakup domeny Rikona.pl i Rikona.eu (49.08 zł brutto)

Dalsze kroki:

  • Wizualizacja projektu biustonosza, majtek i skarpetek
  • Zwiększenie działań w budowaniu świadomości marki
  • Opracować strategię marketingową
  • Wstępny projekt witryny
  • Projekt loga

Jeśli chcesz to udostępnij :-)

One Comment

  1. Biuro rachunkowe sosnowiec

    bŚwietny blog. Bardzo ciekawe treści i widac ze masz lekkie pióro, przez co bloga czyta się bardzo fajnie. DOdaje do zakładek i mam nadzieje ze bedziesz pisac wiecej i czesciej. Dzięki 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *